Karin Weman

2022-06-21

Så njuter du lagom

Lär dig att njuta lagom under semestern. I denna artikel skriver Karin Weman om hur du får till en hälsobalans utan pekpinnar.

Med semester kommer nya vanor. Långa, ljusa sommarkvällar bjuder in till fler utomhusaktiviteter och socialt liv. Rutiner förändras och vi blir mer flexibla, spontana och tillåtande – vilket ju känns skönt för stunden, men ibland leder det till dåligt samvete och negativ självbild när vardagen ska startas upp igen till hösten. 

Vem orkar vara perfekt?

Det är lätt att tro att man sabbar alltihop om man inte alltid håller stenhårt på sina rutiner. Tyvärr är det ofta en övertro på rutiner och viljestyrka som får oss att tappa motivationen och ge upp våra goda vanor när förutsättningarna förändras. Men man får faktiskt tappa sugen, hoppa över något man planerat eller falla för en frestelse. Det är normalt och kan rent av vara bra för din motivation!

lee-myungseong-y1XXWct5rBo-unsplash.jpg

Som ordet antyder handlar livsstil om livet och om att leva. Ur ett livsloppsperspektiv gör det inte så mycket om vi prioriterar annorlunda några veckor under sommaren - såvida vi inte går helt bananas och ligger i hängmattan, dricker rosé och käkar grillat precis varje dag.

Nyckeln till din motivation

När du själv bestämmer eller avgör vad som är lagom, stimuleras din motivation och det blir lättare att behålla goda vanor. Om du försöker tvinga dig själv till att göra saker som känns jobbiga, motiga, tråkiga eller som kräver all din viljestyrka att genomföra, kommer du troligtvis må dåligt både före, under och efter du gjort det. Oavsett om du genomför det eller låter bli så är risken stor att du ger upp förr eller senare.

Lagom är bäst

Ordet lagom är nog världens bästa ord. Lagom kan alltid anpassas efter personliga preferenser och förutsättningar. Lagom utgår alltid efter den aktuella situationen och står alltid i relation till något som är mer eller mindre, för mycket eller för lite, för lätt eller för svårt. Det som är lagom när man är frisk blir ofta för mycket när man är sjuk, det som är lagom när man är ledig kan vara för mycket när man jobbar, det som är lagom för vardagsrutinen kan bli övermäktigt på semestern.

Vad vill du uppnå med dina hälsovanor?

Försök att fokusera på vad du vill uppnå med sina hälsovanor. Fundera på varför det känns viktigt för dig. Då hittar du ofta alternativa lösningar som känns mer rimliga att genomföra och samtidigt är i linje med dina övertygelser och mål. Tillåt dig att njuta av det goda och hitta en balans som funkar för dig.

margot-pandone-QE2QOZqxdr4-unsplash.jpg

Ha en flexibel inställning

Det är inte så himla farligt om man gör ett uppehåll från sina vanliga rutiner, speciellt inte om du kan ersätta dem med något annat som är bra för dig. Nyckeln till att lyckas med hållbara hälsovanor är att vara flexibel och anpassa aktiviteterna när förutsättningarna i vardagen förändras (vilket de ju alltid gör över tid).

Om det känns motigt att krypa in i ett mörkt gym en solig sommardag kan man helt enkelt hoppa över det och göra något annat. Under sommaren är det ju till exempel lättare att ta en promenad eller att cykla i stället för att ta bilen. och om det tar emot att cykla kan det vara bra att veta att elcykling ger lika goda hälsoeffekter som en promenad och gör att man cyklar både oftare och längre än med vanlig trampcykel. Du kan också ta med familj eller vänner på en upptäcktsfärd med geocaching, prova en stilla sup-tur på vattnet, spela padel utomhus, hoppa studsmatta, påta i trädgården eller gå några extra varv i trapporna. Samtidigt som det vårdar din självbild och boostar motivationen kan du vara trygg med att varje steg räknas och sätts rakt in på ditt hälsokonto!


 

________________________

Artikeln är skriven av vår hälsoexpert på uppdrag för Länsförsäkringar.

LF_Logo_Vanster_RGB.png